زیبا عبدالملکی، سرپرست کتابخانه های عمومی شهرستان قروه استان کردستان که در زمان اجرای دومین مرحله از طرح «با هم بخوانیم» به عنوان کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدرس فعالیت داشته، در این باره گفت: از یکم شهریور ۱۳۹۲ از طریق آزمون استخدامی وارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور شدم و از همان زمان تا پایان شهریور ماه سال جاری به عنوان کتابدار کودک در کتابخانه شهید مدرس قروه مشغول به فعالیت بودم و پس از آن نیز به عنوان سرپرست کتابخانه های عمومی شهرستان قروه به خدمت خودم ادامه میدهم.
وی افزود: من همواره به کار در حوزه کودک علاقهمند بوده و هستم. زمانی که وارد کتابخانه شدم از هر طرحی که در کتابخانه برای کودکان و نوجوانان مطرح میشد، استقبال میکردم و با اطلاع رسانی خوبی که کارشناس فرهنگی استان داشتند، من در آن طرح شرکت میکردم. وقتی سال ۱۳۹۶ مرحله اول طرح «با هم بخوانیم» را به من اعلام کردند، به همراه دو تن از همکارانم از استان کردستان به تهران معرفی شدیم و در یک ماموریت ۳ روزه آموزش های لازم برای شرکت در این طرح را گذراندیم. وقتی از ماموریت بازگشتیم با دریافت اقلام آموزشی لازم، مشغول به اجرای طرح در کتابخانه شدیم که بازخوردهای بسیار مثبتی از خانوادهها دریافت کردیم.
سرپرست کتابخانه های عمومی شهرستان قروه ادامه داد: از آنجا که اجرای این طرح بر اساس دستورالعمل اجرایی مشخصی صورت میگرفت، در آن مرحله تنها میزبان ۱۲ نفر از دختران کلاس چهارم و پنجم شهر قروه بودیم. اما خانوادهها بسیار اصرار داشتند که سایر فرزندانشان نیز در این طرح حضور پیدا کنند، اما متاسفانه به دلیل محدودیتهای موجود نتوانستیم در آن مرحله پذیرای همه بچه ها باشیم. بر همین اساس ما منتظر فرصتی مناسب برای ادامه اجرای این طرح بودیم تا اینکه شهریور امسال مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» مطرح شد و از آنجایی که من همه اقلام برگزاری این طرح را بصورت کامل و سالم در اختیار داشتم، بلافاصله اعلام آمادگی کردم که مشارکت کتابخانه ما مورد موافقت قرار گرفت.
عبدالملکی با اشاره به ارسال اقلام جدید و تکمیلی به کتابخانه عمومی شهید مدرس برای اجرای دومین مرحلع از طرح «با هم بخوانیم» گفت: در این طرح ۲۰ کتاب معرفی شد که ۸ کتاب را به صورت جمعی و ۱۲ کتاب را به صورت انفرادی مورد استفاده قرار دادیم. بچه های شرکت کننده در این دوره نیز که اغلب از بچه های کلاس دوم و سوم بودند که اشتیاق و رقابت آنها برای خواندن همه کتاب های معرفی شده در طرح بسیار جالب توجه شود.
این کتابدار درباره فعالیتهای خلاقانه خود برای اجرای این طرح در کتابخانه گفت: ما برای برگزاری هرجلسه از این طرح را در کتابخانه، یک دکور متناسب با آن کتاب مورد نظر طراحی و اجرا میکردیم. مثلا اگر قرار بود کتابی مذهبی را محور فعالیت های آن روز قرار دهیم، دکوری که آن فضای معنوی را القا میکرد، طراحی میکردیم؛ اگر کتاب درباره طبیعت بود چیدمان وسایل، صندلیها و گیاهانی که فضای حاکم بر کتاب را تداعی کند اجرا میکردیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال روزی که کتاب «جای خالی او» محور کار ما بود، ما برای بچه ها درباره انقلاب صحبت کردیم؛ اینکه این انقلاب چگونه به وجود آمده و حتی چقدر از نوجوانان شهید شدند. در آن جلسه بچه ها چفیه به سر در کلاس حاضر شدند. در کتاب «گل عزیز نرگس» بچهها را به مسجد مهدیه شهر که نام امام زمان(ع) را دارد، بردم. بعضی از این بچه های کوچک برای اولین بار بود که به مسجد میرفتند و آداب مسجد رفتن را بر اساس کتاب به آنها آموزش دادیم.
زیبا عبدالملکی یادآور شد: همه این فعالیتها حول محور آموزش سبک زندگی ایرانی و اسلامی انجام میشد و جالب اینکه در پایان اجرای طرح میتوانستیم تاثیر آموزههای این دوره را در رفتار بچه ها ببینیم. در طرح با هم بخوانیم همه نوع کتابی در موضوعات مختلف وجود داشت و مانند سفره رنگینی از خواندنی ها بود که از همه نوع خوراکیها و ویتامینهای لازم برای بدن در آن سفره وجود داشت.
این کتابدار در ادامه به بیان خاطرهای از برگزاری این طرح در کتابخانه عمومی شهید مدرس شهرستان قروه پرداخت و گفت: آرتین یکی از دختران نوجوان شرکت کننده در این طرح حضور، یک برادر دوقلو داشت که اتفاقا بسیار علاقهمند به حضور در این طرح بود، اما این امکان فراهم نبود. اما وقتی آرتین کتابی را به خانه میبرد آن را به برادرش هم می داد تا او هم کتاب را مطالعه کند تا به نوعی در طرح شرکت کرده باشد.